Po trzech latach ciągłych zmian wiele aspektów życia wydaje się powoli stabilizować. Wciąż jednak borykamy się ze skutkami ostatnich transformacji. Szczególnie na rynku pracy. Nastroje pracodawców i pracowników są bardzo różne, ale łączy je jedno – są bardziej nieprzewidywalne niż kiedykolwiek w ostatniej dekadzie. W oczekiwaniu na to, co przyniesie rok 2023, dzielimy się tym, czego nauczył nas rok 2022 w HR.
„Rzucam wszystko i wyjeżdżam w Bieszczady” i “wielka rezygnacja” to tylko hasła
Koncepcja „wielkiej rezygnacji” odegrała dużą rolę w wyrażaniu zmian zachodzących na dzisiejszym rynku pracy. Jednak przede wszystkim termin ten otworzył drzwi dla pracowników mediów i dziennikarzy, by wyjaśniać dynamiczną transformacje rynku pracy w pierwszej połowie roku. Szacuje się, że w 2021 roku 20 milionów Amerykanów dokonało przełomowego zwrotu w swojej karierze i zdecydowało się zrezygnować z pracy.
Zjawisko to, nazywane przez media „wielką rezygnacją”, jest w dużej mierze spowodowane zawirowaniami wywołanymi przez COVID-19. Pomimo dużej popularności “wielkiej rezygnacji” w USA, zmiany w podejściu nie były aż tak widoczne w innych krajach. Wydaje się, że “great resignation”, a późnej “great reshuffle/regret/rethink”, były tylko czasowym trendem rozdmuchiwanym przez media. Jak wyglądało to w Polsce? Na naszym rynku pracy we wrześniu, październiku i listopadzie 2022 r. stopa bezrobocia wynosiła 5,1 proc. Oznacza, że polski rynek pracy jest dość stabilny w tych trudnych warunkach gospodarczych na świecie.
Pomimo tego, że nie wszyscy pracownicy wyjechali w Bieszczady, wiele osób jeszcze nie zauważa przyszłych przesunięć na rynku pracy. W tym przypadku trzeba pamiętać o wykorzystywaniu potencjału transformacji zawodowej i coraz częstszej potrzeby przekwalifikowania czy rozwoju w stronę kompetencji cyfrowych. Trend nazwany „wielką rezygnacją” reprezentuje tylko rosnącą gotowość pracowników do zmiany pracy, a nie masowej fali zwolnień podejmowanych z inicjatywy pracowników. To z kolei stanowi wyzwanie dla działów HR – zachęcając je do stworzenia strategii wspierającej wysokie zaangażowanie pracowników.
Praca hybrydowa nie dla wszystkich
Praca hybrydowa w wielu przypadkach stała się standardem na rynku pracy. W niektórych przypadkach jednak są pewne napięcia między pracodawcami a pracownikami dotyczący częstotliwość pracy z biura. Pomimo prób stworzenia planów pracy hybrydowej są firmy, w których niezadowolenie pracowników i pracodawców z formy świadczenia pracy rośnie, szczególnie kiedy konkurencja pozwala na takie rozwiązania. Trzeba też pamiętać, że nie wszystkie branże, sektory i firmy mogą sobie pozwolić na wdrożenie hybrydowego modelu pracy.
Przy stale rosnącej liczbie pracowników hybrydowych, eksperci HR muszą zdawać sobie sprawę z konieczności stworzenia spójnej i komunikatywnej kultury, która zachęca pracowników do uczestnictwa i wykorzystywania nowych kanałów komunikacji, narzędzi i metod współpracy zdalnej. Często zaczyna się to od kwestii miękkich, takich jak integracja zespołu, ale obejmuje również zapewnienie pracownikom zasobów, takich jak dokumenty szkoleniowe i instrukcje, aby mogli oni bezpiecznie i efektywnie rozwijać się w swoich rolach. Zaufanie często jest kluczem do większej produktywności – w niektórych zespołach menedżerowie nie powinni się wzbraniać przed okazywaniem zaufania pracownikom; kiedy wszyscy pracują razem – często wydajność wzrasta.
A jak zadowolić tych, którzy muszą pracować z biura? Elastyczność jest cechą kluczową. Swoboda zarządzania zadaniami na własnych warunkach może ułatwić pracownikom biurowym osiągnięcie celów bez poświęcania zbyt wiele życia poza pracą.
Największe zwolnienia w historii na “rynku pracownika”
Po dwóch latach niskich wskaźników bezrobocia i rosnących płac, przyszłość niektórych pracowników może wyglądać ponuro. Warunki pracy mogą przybrać kierunek rosnących trudności w sprawie zatrudnienia. W związku z zwiększającą się niepewnością gospodarczą, wysokimi cenami utrzymania, było wiele zwolnień. Niestety podejrzewa się, że ta tendencja może trwać nadal. Branże najbardziej podatne na zwolnienia to produkcja, sprzedaż hurtowa i detaliczna, a także usługi.
Zarządzanie zwolnieniami może być procesem obciążającym emocjonalnie, dlatego istotne jest zapewnienie poziomu przejrzystości i zrozumienia pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi stronami – od przełożonych po zwalnianych pracowników. Pomaga to stworzyć jasną atmosferę wsparcia dla osób odchodzących z organizacji, a jednocześnie dodaje otuchy obecnym pracownikom. W takim trudnym okresie konieczna jest transparentna komunikacja, aby wszyscy zaangażowani w proces byli na bieżąco informowani. Ponadto ważne jest, aby osoby zwolnione ze swoich stanowisk nie czuły się pozostawiane same sobie. Niestety projektowanie doświadczenia pracownika, w tym procesu zwolnienia, może być jedną z najbardziej potrzebnych kompetencji na rynku pracy w HR.
Pobierz raport płacowy dla Twojego regionu i sprawdź aktualne stawki wynagrodzeń w 2023 roku.
Trendy widoczne już dziś tworzą rynek pracy przyszłości
W ostatnich latach mieliśmy do czynienia z rynkiem pracownika spowodowanym pogłębiającą się luką kompetencyjną. Jednak w obliczu zmieniających się warunków gospodarczych pracodawcy mogą odzyskać część swojej pozycji w nadchodzących miesiącach. Co to oznacza dla ekspertów HR?
Wbrew temu, co sądzą niektórzy, obecne zmiany na rynku pracy nie oznaczają całkowitej zmiany kontroli z pracowników na pracodawców. Eksperci HR muszą nadal traktować priorytetowo oczekiwania pracowników dotyczące pracy hybrydowej i elastyczności, jeśli chcą ich zatrzymać w dłuższej perspektywie. Aby pozostać konkurencyjnym w niepewnych czasach, pracodawcy muszą zadbać o to, aby pracownicy czuli się cenieni i doceniani. Spełnienie ich najważniejszych oczekiwań jest niezbędne do zatrzymania talentów i osiągnięcia sukcesu przez organizację.
Spodobał ci się artykuł „Czego nauczył nas rok 2022 w HR? „? Sprawdź następujące publikacje:
Problemy ekspertów HR czy szanse na rozwój?
Życie, jakie znamy, zmieniło się nieodwracalnie w ciągu ostatnich trzech lat. Inflacja, pandemia, problemy energetyczne i wojna w Ukrainie wywarły głęboki wpływ na rynek pracy – wszystkie aspekty przemysłu ulegają zmianom. W tym bezprecedensowym okresie czekają nas zarówno niespotykane trudności, jak i możliwości rozwoju. Szczególnie stojąc przed dylematem ograniczenia budżetu i inwestycji, eksperci HR muszą pamiętać, że drastyczne środki mogą potencjalnie przynieść więcej szkody niż pożytku. Stają oni przed trudnym zadaniem zmierzenia niematerialnych cech, takich jak satysfakcja pracowników, doświadczenia oraz lojalność wobec marki pracodawcy lub kultury korporacyjnej. Zaopiekowanie tymi obszarami wymaga innowacyjnych rozwiązań, które przyczynią się do zwiększenia retencji pracowników.
Szukasz sprawdzonej firmy rekrutacyjnej? Sprawdź rozwiązania rekrutacyjne i outsourcingowe Devire.