Outsourcing procesów biurowych i administracyjnych — zalety
  • Outsourcing procesów biurowych i administracyjnych — wyższa jakość i niższe koszty

     

    We współczesnym otoczeniu biznesowym firmy muszą się mierzyć z coraz większymi wyzwaniami. Automatyzacja, sztuczna inteligencja, dynamicznie zmieniające się otoczenie technologiczne oraz rosnąca presja związana z optymalizacją kosztów zmuszają organizacje do poszukiwania nowych rozwiązań, które pozwolą im utrzymać swoją pozycję na rynku i dadzą możliwość ciągłego wzrostu.  

    Z tego względu wiele firm decyduje się na skorzystanie z usług outsourcingu procesów biurowych i administracyjnych. Pozwala im to skoncentrować się na ich kluczowej działalności, jednocześnie zapewniając wyższą jakość usług oraz obniżając koszty operacyjne. Sprawdź, dlaczego to doskonałe rozwiązanie dla Twojego biznesu: 

    Rosnąca popularność outsourcingu procesów biurowych i administracyjnych w Polsce

    Outsourcing procesów biurowych i administracyjnych cieszy się coraz większą popularnością wśród polskich firm. W 2023 roku wartość krajowego rynku została oszacowana na 34,5 miliardy złotych. Natomiast prognozowany wzrost ma wynieść 42 miliardy złotych do 2025 roku. 

    Firmy coraz częściej decydują się na delegowanie niektórych zadań do zewnętrznych dostawców usług w celu zoptymalizowania kosztów, skoncentrowania się na głównych obszarach działalności oraz uzyskania dostępu do specjalistycznej wiedzy i umiejętności. To również krok ku większym oszczędnościom, często znaczącym. Mówimy tu zarówno o oszczędności czasu, pieniędzy, jak i innych zasobów — mówi Maciej Glanowski, Business Manager w Business Service Outsourcing (Managed Services) w Devire. 

    Zalety outsourcingu procesów biurowych i administracyjnych

    Outsourcing procesów biurowych i administracyjnych wiąże się z wieloma korzyściami — m.in. obniża koszty i poprawia jakość procesów w firmie. Sprawdźmy, jakie ma jeszcze zalety: 

    Zalety outsourcingu procesów biurowych i administracyjnych

    1. Optymalizacja kosztów

    Główną zaletę outsourcingu procesów biurowych i administracyjnych stanowi redukcja kosztów operacyjnych. Rozwiązanie to obniża m.in. wydatki związane z zatrudnieniem i szkoleniem pracowników. Firmy są w stanie zaoszczędzić również na przestrzeni biurowej, sprzęcie czy oprogramowaniu. 

    W jaki sposób outsourcing procesów biurowych i administracyjnych zmniejsza koszty? Oznacza dużą elastyczność przy stosowanych wynagrodzeniach, brak konieczności opłacania urlopów i zwolnień lekarskich, jak również zmniejszone koszty wynajmu biura. Zapewnia oszczędności na poziomie około 40%. Aby sprawdzić, czy to rozwiązanie dla naszej firmy, należy przeanalizować, ile czasu i zasobów przeznaczamy wewnętrznie na dane procesy, a następnie porównać je z ofertami outsourcingowymi — radzi Maciej Glanowski.

    2. Możliwość skoncentrowania się na kluczowych kompetencjach

    Outsourcing procesów biurowych i administracyjnych pozwala firmom skoncentrować się na ich podstawowych kompetencjach, które generują największą wartość. Dzięki temu nie muszą tracić czasu i zasobów na zarządzanie procesami pobocznymi. 

    Pozwala to na lepsze wykorzystanie potencjału firmy i zwiększenie jej konkurencyjności. Outsourcing automatyzuje wiele rutynowych zadań, uwalniając czas i zasoby pracowników, którzy mogą skupić się na bardziej strategicznych i kreatywnych działaniach. Prowadzi to do rozwoju nowych produktów lub usług oraz poprawy doświadczeń klientów. Dzięki temu organizacje są w stanie znacząco ulepszyć swoją produktywność i efektywność, a co najważniejsze — zwiększyć przychody. 

    3. Dostęp do specjalistycznej wiedzy

    Firmy outsourcingowe zatrudniają specjalistów o zróżnicowanych umiejętnościach. Dzięki temu ich kontrahenci korzystają z kompleksowej i w pełni profesjonalnej obsługi wszystkich procesów biurowych i administracyjnych bez konieczności samodzielnego rekrutowania i szkolenia pracowników. Czerpią z wiedzy i doświadczenia profesjonalistów, którzy są na bieżąco z najnowszymi trendami. Wieloletnie doświadczenie pracowników przekłada się również na wysoką jakość usług i rzetelne wykonywanie powierzonych zadań. 

    4. Lepsza jakość usług i większa elastyczność

    Firmy outsourcingowe dbają o stałe doskonalenie swoich procesów i procedur, aby zapewnić swoim klientom jak najwyższą jakość usług. Specjaliści zewnętrzni zawsze pracują zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, co może przyczynić się do znaczącej poprawy standardów operacyjnych w organizacji. 

    Outsourcing procesów biurowych i administracyjnych pozwala firmom na elastyczne dostosowanie zasobów do zmieniających się potrzeb. Umożliwia ich efektywniejsze skalowanie, zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym. Jest to szczególnie istotne dla firm, których potrzeby biznesowe są zmienne. Poza tym firmy outsourcingowe skupiają się na wydajnym i terminowym świadczeniu usług, co jest zwykle określone w umowach o gwarantowanym poziomie usług — dodaje Maciej. 

    5. Możliwość korzystania z nowoczesnych rozwiązań technologicznych

    W dzisiejszym krajobrazie biznesowym innowacje technologiczne mogą w znaczący sposób usprawnić procesy, zwiększyć produktywność i obniżać koszty. Jednak wdrażanie takich rozwiązań może być zbyt kosztowne i niezwykle skomplikowane. 

    Firmy outsourcingowe stale inwestują w nowe technologie, które pozostają poza zasięgiem wielu firm. Dbają również o rozwój oprogramowania i specjalistyczne szkolenia dla pracowników. Dzięki temu są w stanie oferować swoim klientom najnowocześniejsze narzędzia i rozwiązania. 

    Dzięki outsourcingowi procesów biurowych i administracyjnych możesz skorzystać także z dodatkowego wsparcia systemowego. Wzmacnia to potencjał firm i otwiera przed nimi całkowicie nowe możliwości, które zazwyczaj mogą być dla nich niedostępne ze względu na ogromne koszty i brak odpowiednich zasobów wewnętrznych — mówi Maciej. 

    Kiedy warto rozważyć outsourcing procesów biurowych i administracyjnych? Podsumowanie

    Zwiększanie efektywności biznesowej powinno stanowić jeden z kluczowych celów strategicznych każdej firmy. Outsourcing procesów może wpłynąć na poprawę jakości pracy, dzięki efektywnemu wykorzystaniu doświadczenia firmy zewnętrznej. Decyzja o skorzystaniu z rozwiązań outsourcingowych powinna być poprzedzona dokładną analizą potrzeb biznesowych oraz oceną, czy wewnętrzne zasoby są wystarczające do realizacji danych zadań. 

    Outsourcing to korzystne rozwiązanie dla organizacji, które chcą się skupić przede wszystkim na swoich kluczowych obszarach działalności. Sprawdzi się w przypadku małych i średnich firm z różnych branż, które nie posiadają wystarczających zasobów do samodzielnego prowadzenia procesów biurowych i administracyjnych — radzi Maciej Glanowski. Aby w pełni wykorzystać jego potencjał, ważne jest dokładne zdefiniowanie potrzeb firmy. Wybór odpowiedniego partnera outsourcingowego wymaga przeprowadzenia dokładnej selekcji, uwzględniającej takie kryteria jak doświadczenie, referencje oraz oczywiście — koszty. Należy również zwrócić uwagę, czy usługi zostaną elastycznie dopasowane do potrzeb firmy — dodaje. 

    Outsourcing procesów biurowych i administracyjnych to strategia biznesowa, w ramach której firma decyduje się przekazać pewne funkcje i procesy związane z obszarem biurowym oraz administracyjnym do zewnętrznego dostawcy usług. Oznacza to, że organizacja deleguje pewne zadania, takie jak obsługa klienta czy zarządzanie dokumentacją do specjalistycznej firmy zamiast wykonywać je internie.

    Outsourcing procesów biurowych i administracyjnych polega na powierzeniu zadań związanych z codziennym funkcjonowaniem firmy do zewnętrznej organizacji. To może obejmować obsługę telefoniczną, przetwarzanie danych, zarządzanie kadrami czy inne procesy administracyjne. Firmy outsourcingowe są specjalizowane w tych obszarach i oferują swoje usługi w zamian za określoną opłatę.

    Procesy biznesowe rekomendowane do outsourcingu to często te, które są rutynowe, czasochłonne, ale jednocześnie nie są kluczowe dla rdzenia działalności firmy. Przykłady to obsługa klienta, przetwarzanie płac, obsługa dokumentów, a także IT, marketing czy zarządzanie łańcuchem dostaw. Decyzja o outsourcingu konkretnego procesu powinna wynikać z analizy korzyści kosztowych, skoncentrowania się na kluczowych kompetencjach oraz zwiększenia efektywności.

    Wybór odpowiedniej firmy outsourcingowej wymaga starannej analizy i rozważenia kilku kluczowych czynników. Oto kilka kroków: analiza potrzeb, doświadczenie i referencje, bezpieczeństwo danych, umowa i warunki, komunikacja. Dokładna analiza firmy i staranne przygotowanie pomogą w wyborze odpowiedniego partnera do outsourcingu, który zaspokoi potrzeby i przyczyni się do efektywności operacyjnej Twojej firmy.

    O autorze

    Maciej Glanowski to menadżer z 15 letnim doświadczeniem sprzedażowym w tym ponad 6 lat w usługach outsourcingu pracowniczego i pracy tymczasowej. Prowadził projekty dla firm z TOP 100 magazynu FORBES, dzielił się wiedzą i doświadczeniem jako konsultant operacyjny i handlowy w wielu Polskich i międzynarodowych organizacjach. 

    Planujesz wdrożenie outsourcingu procesów biurowych i administracyjnych w swojej organizacji? Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci dopasować optymalne rozwiązanie skrojone na miarę potrzeb Twojej firmy.

    Źródła wykorzystane w tym artykule: ABSL, Sektor w liczbach, dostęp: 5.03.2024, Źródło; E&Y, Czy outsourcing księgowo-płacowy się opłaca?, dostęp: 5.03.2024, Źródło.

    Ile zarabia się teraz w IT?
    Sprawdź nasz nowy Raport Płacowy dla branży IT 2024