Technologia, automatyzacja, machine learning i AI to tylko wybrane innowacje, które w ostatnich latach zrewolucjonizowały proces zakupu przestrzeni reklamowej w internecie. Stał się on zautomatyzowany i łatwiejszy w obsłudze. Nadal jednak za nadzór, planowanie i optymalizowanie reklam poprzez zautomatyzowane systemy odpowiada Programmatic Specialist. Sprawdź, kim jest, co robi, ile zarabia i czego oczekuje od pracodawcy.
Czym jest Programmatic Advertising?
Programmatic Advertising polega na kupowaniu i sprzedawaniu reklam za pośrednictwem zautomatyzowanej technologii opartej na analizie danych i algorytmach.
Platformy technologiczne, na których dochodzi do automatycznego licytowania, a następnie zakupu przestrzeni reklamowych, to giełdy reklamowe (ad exchange), platformy do zarządzania popytem (DSP, Demand-Side Platforms) i platformy do zarządzania podażą (SSP, Supply-Side Platforms).
Programmatic Advertising pozwala na precyzyjne dotarcie w odpowiednim czasie do ściśle stargetowanych odbiorców, bez zbędnego przepalania budżetów. Dzięki temu zarówno wydawcy, jak i reklamodawcy mogą liczyć na większą przejrzystość i wydajność procesu zakupu reklam.
Spodobał Ci się artykuł „Programmatic Specialist — co robi, ile zarabia i czego oczekuje od pracodawcy”? Sprawdź:
Kim jest i czym zajmuje się Programmatic Specialist?
Programmatic Specialist zajmuje się zarządzaniem i nadzorowaniem procesu przygotowania i sprzedaży reklamy za pomocą zautomatyzowanych narzędzi. Jest odpowiedzialny za planowanie, segmentację, uruchamianie, optymalizację i analizę kampanii reklamowych. Wspiera firmy reklamowe i domy mediowe w tworzeniu kampanii programmatic oraz maksymalizowanie przychodów z powierzonych budżetów.
Zakres obowiązków Specjalisty Programmatic
Programmatic Specialist jest odpowiedzialny za:
- Tworzenie i wdrażanie strategii programmatic
- Nadzór nad kampaniami reklamowymi
- Korzystanie z platform SSP i DSP
- Sprawowanie kontroli nad powierzonym budżetem
- Analizowanie i optymalizowanie kampanii oraz przygotowanie raportów
- Tworzenie ofert dla domów mediowych i klientów indywidualnych
Co musi umieć Specjalista ds. Programmatic
Poza znajomością ekosystemu i narzędzi programmatic, Specjalista ds. Reklamy Zautomatyzowanej musi się również wykazać wiedzą i umiejętnościami w następujących obszarach:
- Doświadczenie w obrębie digital advertising i performance: znajomość pojęć i wskaźników, procesu obsługi i realizacji kampanii (np. Google Adwords, Facebook Ads, remarketing, afiliacje płatne, Adform, DoubleClick),
- Umiejętności techniczne: biegła znajomość systemów SSP i DSP oraz Ad Exchange i DMP,
- Umiejętności analityczne i rozwiązywania problemów: tworzenie, monitorowanie i analizowanie realizowanych kampanii; znajomość narzędzi analityki internetowej (Google Analytics, Gemius, Google Data Studio),
- Doświadczenie w realizacji kampanii online: tworzenie, ustawanie, realizacja i optymalizacja.
Jak zostać Specjalistą Programmatic?
Aby zostać Specjalistą ds. Reklamy Zautomatyzowanej, należy najpierw zapoznać się z całym ekosystemem programmatic. Dopiero znajomość platform SSP i DSP oraz Ad Exchange i DMP pozwoli na zdobycie doświadczenia w tej branży. Wcześniejsza praca w agencji kreatywnej lub domu mediowym to również ogromny plus.
Reklama internetowa podlega dynamicznym zmianom, więc Specjalista Programmatic musi również stale pogłębiać swoją wiedzę, śledzić trendy, aby móc szybko reagować na zachodzące zmiany i jak najlepiej zarządzać prowadzonymi przez siebie kampaniami.
Obecnie nie istnieje możliwość uzyskać dyplomu uczelni wyższej z reklamy programatycznej. Na rynku pojawia się natomiast coraz więcej kursów poświęconych temu zagadnieniu. Pozwalają one postawić pierwsze kroki w tej dynamicznej i prężnie rozwijającej się branży.
Szukasz pracy jako Programmatic Specialist? Zobacz aktualne oferty pracy dla specjalistów i managerów z każdej branży! Czekamy na Twoje CV.
Ile zarabia Programmatic Specialist?
Zarobki Specjalisty Programmatic zależą od doświadczenia, wiedzy i umiejętności. W Polsce średnie wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi 10 000–14 000 zł netto (+ VAT) miesięcznie i ostatecznie zależy od rodzaju umowy.
Dodatkowo Programmatic Specialist może liczyć na premie, których wysokość jest uzależniona od osiąganych wyników.
Chcesz dowiedzieć się, ile zarabia Programmatic Specialist w Twoim regionie? Pobierz raport płacowy i sprawdź!
Czego oczekuje od pracodawcy Programmatic Specialist?
Specjaliści Programmatic ze względu na dynamikę branży, chcą mieć decydujący wpływ na to, jak pokierują swoją karierą. Zależy im również na nieustannym doskonaleniu swoich umiejętności i wiedzy z zakresu nowych technologii. Docenią zatem pracodawcę, który będzie inwestował w ich rozwój zawodowy.
Niezwykle istotna jest również elastyczność i autonomia, które pozwalają na wydajną organizację pracy. Idealne rozwiązanie stanowi dla nich praca hybrydowa, która pozwala na spotkania z klientami oraz efektywną pracę nad powierzonymi kampaniami.