Sterowane głosowo chaty, pozyskiwanie kandydatów przy wykorzystaniu marketing automation, ocena dopasowania profili oparta o machine learning, automatyzacja w umawianiu spotkań, video interviewing brzmią nieco jako elementy fabuły filmu science-fiction, ale powoli stają się rzeczywistością.
Romans rekrutacji i digitalu trwa w najlepsze. Szacuje się, że niebawem 14 godzin pracy rekrutera w tygodniu, może zostać zastąpione przez działania z obszaru szeroko rozumianej automatyzacji. Sprawi to, że rekruterzy i zespoły HR będą mogły skupić się na bardziej strategicznych aspektach swojej pracy. Jednym z nowoczesnych rozwiązań, które wpływają na skrócenie czasu procesu rekrutacyjnego jest video-rozmowa kwalifikacyjna. Drugim – ogłoszenie o pracę w formie wideo. Po co? Ponieważ treść wizualna jest dużo bardziej atrakcyjna, niesie zupełnie inny przekaz i – dzięki social mediom i innym narzędziom – trafia wprost do odbiorców.
Video interviewing
Wysoko rozwinięte technologie, automatyzacja, marketing w mediach cyfrowych – wszystkie te obszary znajdują coraz szersze zastosowanie również w procesach rekrutacji. Obecnie, pracownicy działów HR muszą zarówno bacznie obserwować technologiczne trendy, jak również łączyć i zgłębiać kompetencje w tym zakresie. Z czego to wynika? Głównie z nowych potrzeb „cyfrowego społeczeństwa”. Coraz częściej oglądamy treści na urządzeniach przenośnych, które stopniowo wypierają komputery – jak wskazują dane StatCounter w październiku po raz pierwszy to nie komputery a urządzenia przenośne królowały w zakresie korzystania z Internetu. Większość, czyli ponad 51 proc. danych przetworzono właśnie na tabletach i smartfonach. Przy rosnącym trendzie mobile’u jednocześnie rozwija się istotny dla rekrutacji wideo trend.
Obecnie, aż 66 proc. populacji świata korzysta z telefonów komórkowych, niewiele mniej osób (62 proc.) ogląda treści wideo udostępnione w Internecie właśnie na urządzeniach mobilnych. Ponadto, aplikacje coraz częściej zastępują klasyczne metody poszukiwania pracy. W związku z tym, pracodawca, który chce dotrzeć do potencjalnego pracownika powinien zaadaptować nowe preferencje kandydatów i dostosować sposoby komunikacji. Z danych Devire wynika bowiem, że 80 proc. poszukujących pracy jest bardziej skłonna zaaplikować na ogłoszenie zawierające video – wyjaśnia Mateusz Wójtowicz, Executive Manager Zespołu Sales & Marketing w Devire.
Pracodawco – zmień strategię
Polski rynek pracy rozwija się – rośnie wskaźnik zatrudnienia, spada bierność zawodowa, cały czas odnotowujemy przyspieszenie wzrostu płac oraz najniższą od wielu lat stopę bezrobocia. To wszystko sprawia, że firmy zmagają się z niedoborem pracowników na lokalnych rynkach, a pracodawcy mają coraz większe trudności w rekrutowaniu odpowiedniej kadry. Niestety, większość ogłoszeń o pracę nadal wykorzystuje niemal identyczny model tworzenia: renoma firmy, obowiązki pracownika i wymagania. Z danych Devire wynika, że ponad 50 proc. kandydatów podejmuje błędną decyzję, źle interpretując zawarte w ogłoszeniach informację.
Najważniejszą kwestią w obecnych procesach rekrutacji jest całkowita zamiana perspektywy. Pamiętajmy, że dzisiejszy kandydat coraz częściej postrzega rekrutację przez pryzmat czasu i benefitów – im szybciej tym lepiej. Osoby szukające pracy wolą aplikować poprzez wysłanie linku do swojego profilu np. Linkedin, GoldenLine czy Xing, niż poświęcać swój czas na tworzenie CV. W tym miejscu nieocenione okazuje się wsparcie ze strony agencji rekrutacyjnych takich jak Devire, które dokonują dalszej selekcji, oceniają, dopasowują wymagania i potrzeby zarówno kandydata, jak i pracodawcy a także zajmują się kwestiami organizacyjnymi – mówi Mateusz Wójtowicz, Executive Manager Zespołu Sales & Marketing w Devire.
Dlaczego wideo?
Z ogólnodostępnych danych wynika, że około 90 procent informacji, które są odbierane przez mózg to bodźce wizualne – przetwarzamy je 60 tys. razy szybciej niż tekst. Ponadto, ludzie spędzają średnio 2,6 razy więcej czasu na stronach z filmem niż bez, a użycie słowa wideo w temacie wiadomości e-mail zwiększa liczbę otwarć niemal o 20 proc. Z raportu „Videoquake 4.0: Binge, stream, repeat – how video is changing forever” wynika, że wideo na urządzeniach przenośnych ogląda 90 proc. osób w wieku od 18 do 24 lat, 86 proc. w wieku 25-34 lata, 79 proc. w wieku od 35 lat do 49 lat i wreszcie 52 proc. z grupy 50-59 lat. Ogółem z Internetu aktywnie korzysta w Polsce 25,71 mln osób. Średni czas, jaki Polacy spędzają codziennie w Internecie, surfując na komputerach, to 4,4 godz. Co więcej, ponad 70 proc. osób przypomina sobie materiał video obejrzany w przeciągu ostatnich 30 dni. W jaki sposób wpływa to na proces rekrutacji? Czy video interviewing zdominuje przyszłość?
Jak obserwujemy – wideo staje się najczęściej używaną formą komunikacji na świecie. Biorąc pod uwagę rozwijający się od kilku lat trend rynku pracownika, coraz częściej to pracodawca musi uatrakcyjnić przekaz, by zachęcić potencjalnego kandydata do zasilenia kadry. Video interviewing nie jest już zatem tylko miłym akcentem oferty o pracę – to strategia zdobycia odpowiedniego pracownika – podkreśla Mateusz Wójtowicz, Executive Manager zespołu Sales & Marketing w Devire.
Większy zasięg, natychmiastowe rezultaty
Odpowiednia strategia i treści przekładają się na wyższe rankingi i większe zaangażowanie ze strony odbiorców. Prawie każda firma kieruje reklamy do kandydatów, którzy są użytkownikami serwisu Facebook, Instagram lub Twitter. W ubiegłym roku 500 milionów osób oglądało filmy na Facebooku i to tylko wierzchołek góry lodowej. Z czego to wynika? Wideo ogłoszenia szybko stają się środkiem przekazu dla wszystkich treści cyfrowych: najnowsze dane sugerują, że każda firma, która przyjmuje zaawansowane narzędzia komunikacji w formie wideo, znacznie zwiększy ruch internetowy do 2019 roku.
Video marketing kreuje natychmiastowe rezultaty w zakresie SEO – materiał video ma statystycznie 50 razy większą szansę, żeby pojawić się w pierwszych 10 wynikach wyszukiwania niż zwykłe ogłoszenie o pracę. Z naszych obserwacji wynika również, że ogłoszenia zawierające wideo posiadają o 500 proc. większy współczynnik klikalności. Jako agencja rekrutacyjna pracujemy bardzo blisko rynku i niemal w czasie rzeczywistym mamy dostęp do aktualnych potrzeb dotyczących różnych uczestników rynku pracy – rocznie docieramy do ponad 120 tys. kandydatów z różnych sektorów i z doświadczeniem w pracy w odmiennych pionach funkcjonalnych. W związku z tym, znamy perspektywę kandydata, ale również potrafimy m.in. porównać wartość obecnej oferty pracodawcy z tym, co oferuje konkurencja – zaznacza Mateusz Wójtowicz z Devire.
Idealne ogłoszenie video
Z obserwacji Devire wynika, że forma ogłoszeń o pracę pojawiających się na polskim rynku rekrutacji nadal budzi zastrzeżenia. Od tego, w jaki sposób zostaną przedstawione poszczególne elementy, zależy m.in.: zainteresowanie kandydatów, przebieg wstępnej weryfikacji i selekcji, a co najważniejsze dotarcie do interesującej pracodawcę stosownej grupy specjalistów. Pracownik od początku chce być traktowany jak partner, dlatego oferta powinna być tworzona według zasad EVP, Employer Value Proposition.
Ogłoszenie rekrutacyjne w formie wideo to szansa dla kandydata m.in. na zapoznanie się z kulturą organizacji i środowiskiem firmy oraz spotkanie rekrutera. Co więcej taka forma komunikacji pozwala na zastosowanie efektywnego EVP – z jednej strony jest to magnes przyciągający pracowników i wyróżnik organizacji, z drugiej zaś obietnica pracodawcy, która musi być poparta czynami – mówi Mateusz Wójtowicz, Executive Manager zespołu Sales & Marketing w Devire.
Tworząc wzorowe ogłoszenie o pracę w formie wideo należy wziąć pod uwagę także parametry techniczne takie jak długość filmu, jakość oraz odpowiedni kanał dystrybucji.
Wideo jest wizytówką firmy, więc powinno być wyprodukowane w profesjonalny sposób – według zasad fachowej kreacji filmowej, za pomocą odpowiedniego sprzętu i sprawdzonej ekipy. Rozwój technologii sprawia, że nagrywanie wysokiej jakości materiałów jest na wyciągniecie ręki. Pamiętajmy jednak, że nawet najlepszy sprzęt nie jest gwarantem sukcesu – równie istotny jest scenariusz, treść i sposób komunikacji z kandydatem. Wymaga to znajomości oczekiwań rynku, ale także łatwości tworzenia angażujących scenariuszy filmowych.
Video interviewing - co powinno zawierać?
Oprócz informacji podstawowych, na początku warto pokazać elementy kultury organizacyjnej firmy – przestrzeń biurową, interakcje pomiędzy pracownikami, czy eventy, które miały miejsce. Jednocześnie pozwoli to na ilustrację głównych wartości firmy – warto pamiętać, że osoby poszukujące pracy chcą pracować dla pracodawców, którzy wyznają podobny zestaw wartości. Ponadto, możemy zaaranżować spotkanie z potencjalnym przyszłym przełożonym lub zespołem już za pomocą wideo. Zmniejszy to dystans, zwiększając poczucie komfortu potencjalnego kandydata oraz zachęci do szybszej interakcji z firmą.
Jeśli chodzi o czas trwania wideo – po dokonaniu analizy 50 najpopularniejszych filmików na You Tubie, te najczęściej oglądane trwają średnio 2 minuty 54 sekundy – zbyt długi materiał może znudzić i zniechęcić kandydata. – Zastanawiając się, w jaki sposób i gdzie zamieszczać ogłoszenia o pracę w formie video – warto skorzystać z dostępnego kanału korporacyjnego: strona internetowa, czy kanał Kariera na You Tube. Okazuje się, że You Tube jest obecnie najbardziej popularną przeglądarką – zaraz po Google – w 2017 roku średnia miesięczna liczba odsłon filmów wideo na You Tube wynosi 30 miliardów. Jednocześnie, w Polsce, w ciągu czterech lat liczba użytkowników YouTube wzrosła o sześć milionów – do 18.9 miliona. Co więcej, platforma znajduje coraz szersze zastosowanie. You Tube to już nie tylko miejsce, gdzie spotykamy influencerów – coraz częściej służy ona również do komunikacji pracodawca – pracownik. Właśnie dlatego postanowiliśmy sprawdzić skuteczność takich narzędzi i wprowadziliśmy usługę promocji ofert o pracę w formie wideo.
Szukasz sprawdzonej firmy rekrutacyjnej? Sprawdź rozwiązania rekrutacyjne i outsourcingowe Devire.
Szukasz pracy? Sprawdź aktualne oferty pracy.