Zatrudnianie mniejszości narodowych i etnicznych.

Próby oszustwa. Znaleźliśmy przypadki osób fałszywie twierdzących, że reprezentują Devire. Jeśli natkniesz się na podejrzane wiadomości (zwłaszcza wysyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej lub komunikatorów, takich jak Telegram lub Messenger), unikaj interakcji z nimi. Devire utrzymuje wysokie standardy prywatności i nigdy nie prosi o poufne informacje finansowe ani nie pobiera opłat od kandydatów do pracy. Jeśli masz wątpliwości czy wiadomość pochodzi od naszego pracownika skontaktuj się z nami.

Ukryj
  • Zatrudnianie mniejszości narodowych i etnicznych. Rozmowa z Agnieszką Zielińską – Dyrektor Polskiego Forum HR.

     

    Wszystko wskazuje na to, że najbliższy rok będzie pełen wyzwań dla polskich pracodawców. A jednym z nich jest zatrudnianie mniejszości narodowych i etnicznych, które determinuje wojna na Ukrainie. Od 24 lutego, czyli dnia początku konfliktu na Ukrainie, granicę polsko-ukraińską przekroczyło prawie 3,16 mln uchodźców. Według Straży Granicznej są to głównie kobiety i dzieci.

    Jak migracja wpłynie na rynek pracy w Polsce? Jak budować świadomość pracodawców w kontekście zatrudnienia mniejszości narodowych i etnicznych? Odpowiedź na te pytania i na wiele więcej znajdziecie w wywiadzie, który Alicja Klitenik — Diversity & Inclusion Leader — przeprowadziła z Agnieszką Zielińską — Dyrektor Polskiego Forum HR.

    Zatrudnianie mniejszości narodowych i etnicznych – korzyści dla pracodawcy

    Alicja Klitenik: Jak budować świadomość pracodawców w kontekście budowania wielokulturowych zespołów? Jakie Pani zdaniem wartości niesie za sobą zatrudnianie mniejszości narodowych w polskich organizacjach z uwagi na bieżące i przyszłe niedobry talentów na polskim rynku pracy?

    Agnieszka Zielińska: Zarządzanie różnorodnością towarzyszy nam nie od dziś. Firmy, które odrobiły tę lekcję, będą miały większą łatwość w dostosowywaniu się do zarządzania coraz bardziej wielokulturowymi zespołami. Pracodawcy dostrzegają korzyści wynikające z różnorodności. Tworzenie środowiska pracy, w którym każda osoba czuje możliwość rozwoju swojego potencjału w atmosferze poszanowania i zrozumienia, podnosi efektywność pracy zespołu i całej organizacji. Wpływa na większe zaangażowanie pracowników i tworzenie bardziej innowacyjnych rozwiązań. Poprawia też wizerunek jako pracodawcy, co nie tylko ułatwia przyciąganie nowych kandydatów to pracy, ale też zwiększa zaufanie partnerów biznesowych. Firmy otwarte na różnorodność czerpią z niej swoją siłę i budują przewagę konkurencyjną.

    Polityka różnorodności i równości płac dla efektywnego rozwoju

    Alicja Klitenik: W świetle konfliktu zbrojnego w Ukrainie, jakie należy podjąć kroki, aby organizacje mogły przygotować się na płynne zatrudnienie obywateli Ukrainy?

    Agnieszka Zielińska: Pamiętajmy, że zatrudnianie obywateli Ukrainy, czy innych państw trzecich nie jest nowością w Polsce. Kandydaci z krajów ościennych od lat zasilają nasz rynek pracy. W ubiegłym roku w Polsce legalną pracę świadczyło blisko 1 mln cudzoziemców. Wiele organizacji, w szczególności z sektora produkcji, już od dawna jest gotowa na zatrudnianie zagranicznych kandydatów. Firmy mają przygotowane materiały informacyjne w języku ojczystym, głównie ukraińskim, wspierają pracowników w organizacji zakwaterowania, dojazdu do pracy, legalizacji zatrudnienia. Z tego powodu wiele przedsiębiorstw na długo przed 24 lutego dysponowała już narzędziami, które ułatwiały zatrudnianie obywateli Ukrainy. Mamy więc już spory zasób dobrych praktyk w tym zakresie. 

    Teraz kandydatami do pracy są osoby o zupełnie innym profilu niż przed wojną, są to przede wszystkim kobiety. Pracodawcy dokładają wszelkich starań, aby umożliwić pracę tej grupie. Wsparcie psychologiczne, pomoc w znalezieniu zakwaterowania, szkoły lub żłobka dla dzieci, szkolenia językowe – to jedne z najczęściej występujących form wsparcia. W dłuższym okresie firmy muszą tak zarządzić tym procesem, aby pozostali pracownicy w firmie nie mieli poczucia, że jakaś grupa jest faworyzowana.

    Organizacje zróżnicowane kulturowo – dlaczego warto?

    Zatrudnianie mniejszości narodowych i etnicznych - Jakich kompetencji poszukują pracodawcy?

    Alicja Klitenik: W jakim kierunku będzie kształtował się polski rynek pracy pod kątem zapotrzebowania na kompetencje przyszłości? Jakie może wskazać Pani sposoby na pozyskanie braków kompetencyjnych?

    Agnieszka Zielińska: Polski rynek pracy pozostaje pod silnym wpływem dwóch mega trendów: demografia i rozwój technologii. Kurczą nam się zasoby pracowników w Polsce, według prognoz ZUS do 2050 roku liczba osób w wieku produkcyjnym spadnie nam o 17%. Analiza Deloitte przewiduję ze w 2030 roku, 75% pracowników będą stanowiły osoby w wieku do 35 lat. Więc będziemy mieli coraz mniej kandydatów do pracy i będą oni coraz młodsi. Z drugiej strony rozwój technologii na nowo definiuje nam zakres kompetencji, których potrzebują pracodawcy. Automatyzacja procesów bardzo mocno przyspieszyła w trakcie pandemii, teraz zarówno wojna, jak i rosnące wynagrodzenia dodatkowo wzmacniają ten trend. 

    Analizy rynku pokazują, że, mówiąc o kompetencjach twardych, oprócz umiejętności sprzedażowych to właśnie kompetencje w zakresie IT/digital oraz techniczne i inżynieryjne, będą najczęściej poszukiwane w kolejnych latach. Pracodawcy będą potrzebowali pracowników charakteryzujących się wysokim poziomem kreatywności, łatwością w znajdowaniu nieoczywistych rozwiązań, otwartością na zmiany i umiejętnością dostosowywaniem się do nich, zdolnością współpracy w zespole. Czeka ich zatem nie lada wyzwanie. Nie możemy liczyć na nagłą aktywizację blisko miliona bezrobotnych, których mamy w Polsce, liczba absolwentów też będzie spadać. Firmy muszą znaleźć inne rozwiązanie. Pozyskiwanie kandydatów z innych krajów jest jedną z opcji. Budowanie przemyślanych, długofalowych strategii zarządzania kompetencjami, reskillig i upskilling obecnych pracowników i odpowiednie zarządzanie ich mobilnością wewnątrz organizacji, jest kolejną. Wiele firmy coraz czyściej korzystała z rozwiązań outsourcingowych, delegując odpowiedzialność za niektóre procesy na zewnątrz i tym samym przerzucając problem z pozyskiwaniem talentów na podmioty współpracujące i wyspecjalizowane w danej dziedzinie. Pracodawcy, chcąc podwyższyć efektywność pozyskiwania pracowników, będą szukać wsparcia w firmach rekrutacyjnych. Również praca tymczasowa jest wskazywania jako jedno z rozwiązań problemu braku kompetencji.

    Wyzwania rynku pracy w przyszłości – jak się przygotować?

    Alicja Klitenik: Jakie przygotować polskie organizacje do wyzwań rynku pracy w przyszłości (np. niż demograficzny, pokolenie Z, starzejące się społeczeństwo, migracje itp.)? Na co warto położyć nacisk, planując długofalową strategię zatrudnienia?

    Agnieszka Zielińska: Trzeba przede wszystkim dobrze zdefiniować kierunek rozwoju firmy, jej cele oraz kompetencje, które są niezbędne do ich osiągnięcia. W kolejnym kroku należy zdiagnozować jakim potencjałem kompetencyjnym dysponujemy w tym momencie, czy jest od wystarczający, żeby zrealizować zakładane cele. Czy w wyniku procesów reskillingowych i upskillingowych, przesunięć pracowników wewnątrz organizacji firma zapewni sobie odpowiedni zasób kompetencji? Walka o talenty nasili się, więc należy przemyśleć jaki wizerunek posiada pracodawca w tej chwili i jak go wzmocnić. To ułatwi przyciągnięcie odpowiednich kandydatów, podobnie jak współpraca z wyspecjalizowanymi firmami rekrutacyjnymi. Warto też zastanowić się, czy wszystkie procesy musi realizować samodzielnie, rozwiązania outsourcingowe mogą okazać się odpowiednim rozwiązaniem.

    Miesiąc różnorodności w Devire

    Podjęcie właściwych kroków w kwestii zarządzania różnorodnością ma ogromne znaczenie. Właśnie dlatego przygotowaliśmy serię artykułów, które mają pomóc lepiej zrozumieć zarządzanie różnorodnością w organizacji i podpowiedzieć, co należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu środowiska pracy, które jest bezpieczne i inkluzywne, a także stawia na rozwój pracowników.

    „Zatrudnianie mniejszości narodowych i etnicznych. Rozmowa z Agnieszką Zielińską — Dyrektor Polskiego Forum HR” jest drugim artykułem naszej serii. Sprawdź, jak Devire wdraża rozwiązania wspierające kulturę różnorodności wewnątrz organizacji.

    W Devire wierzymy, ze różnorodność jest naszą siłą – pozwala nam spojrzeć na wyzwania z różnych perspektyw i wpływa na rozwój oraz innowacyjność naszej organizacji. Dołącz do nas już teraz.