Branża farmaceutyczna oprócz bycia ciekawą pod kątem merytorycznym i wyzwań, które za sobą niesie, przyciąga wysokimi zarobkami. W ostatnim roku mogliśmy zaobserwować wzrost zapotrzebowania na specjalistów w obszarze digital, a co za tym idzie zwiększenie się ich wynagrodzeń. W jakie zawody przyszłości w branży farmaceutycznej warto zainwestować?
Bez wątpienia czas pandemii wpłynął na style funkcjonowania wielu firm. Jedną z branż, która zrewidowała dotychczasowe modele działalności, w tym w zakresie marketingu, PR oraz sprzedaży, jest farmaceutyka. Nie tylko przeniesienie większości działań marketingowych skierowanych do lekarzy oraz farmaceutów na kanały cyfrowe, ale także kreowanie określonego wizerunku w sieci odmieniło oblicze tego biznesu.
Eksperci od digitalu przechodzą do firm farmaceutycznych
Według eMarketer w ubiegłym roku branża farmaceutyczna wydała ponad 9,5 miliarda dolarów na media cyfrowe. Przewiduje się, że w 2021 r. wydatki na reklamę cyfrową wzrosną o kolejne 18% do około 11,3 mld USD. Sprawia to, że digital marketing w tym sektorze rozwija się w niezwykle szybkim tempie, a popyt na specjalistów, którzy potrafią odnaleźć się w tej zupełnie nowej rzeczywistości, rośnie. Social Media Manager, Digital Marketing Manager, Content Strategist, SEO Specialist – to zawody przyszłości w branży farmaceutycznej, które nie mogą narzekać na brak ofert pracy.
Najbardziej pożądane umiejętności i kompetencje
Zdecydowanie większość firm medycznych to organizacje działające w międzynarodowym środowisku. W efekcie przeważająca część pracodawców oczekuje od potencjalnego pracownika biegłej znajomość języka angielskiego. W przypadku największych, zagranicznych eksporterów – znajomość języka niemieckiego lub francuskiego będzie dodatkowym atutem.
Przy rekrutacji do działu digital marketing istotną rolę odgrywa wiedza z zakresu SEO i SEM, doświadczenie w prowadzeniu kampanii Faceboook Ads, Google AdWords oraz znajomość narzędzi, tj. HTML czy CSS. Cenione jest także doświadczenie w zakresie web masteringu oraz content managementu. Ekspertyza przy organizacji webinarów jest również postrzegana jako atut. Wartością dodaną u kandydata jest wykształcenie marketingowe lub kierunkowe w obszarze farmacji bądź medycyny, które znacznie ułatwia przekazywanie treści pod kątem merytorycznym.
Jak zachęcić kandydata do zmiany branży?
Kandydaci sami chętnie rozważają zmianę branży, chcąc sprawdzić zdobyte dotychczas umiejętności w nowym środowisku. Czasami jednak, by ostatecznie podjąć decyzję o rozwoju w nowym obszarze potrzeba dodatkowych czynników zwiększających motywację kandydata, tj. rozpoczęcie pracy na wyższym niż piastowane dotychczas stanowisku, lepsze wynagrodzenie, praca w firmie o mniejszych lub większych strukturach organizacyjnych, rozszerzony pakiet benefitów.
Bardzo ważnym elementem jest również możliwość pracy zdalnej, która jest obecnie wysoko ceniona przez pracowników. Kandydaci cenią sobie możliwość poszerzenia perspektywy zwiększenia ekspertyzy na innych płaszczyznach.
Wśród specjalistów w obszarze digital marketingu zaobserwowaliśmy zainteresowanie przejściem do branży farmaceutycznej z sektora retail lub FMCG. Bardzo dużą otwartość do tego typu zmiany można zauważyć również wśród kandydatów z branży beauty oraz consultingu.
Bez wątpienia branża farmaceutyczna jest postrzegana przez kandydatów jako prestiżowa, dająca szansę na dalszy rozwój zawodowy. W rezultacie możemy zaobserwować dynamiczny wzrost zainteresowania tym obszarem wśród ekspertów.
Branża farmaceutyczna przyciąga wysokimi zarobkami
Zawody przyszłości w branży farmaceutycznej mogą liczyć na coraz wyższe płace. Obecne wynagrodzenie na stanowisku Specjalisty ds. Digital Marketingu mieści się w przedziale 9 000 – 12 000 PLN brutto. Digital Marketing Manager, który nie zarządza zespołem, może mieć wynagrodzenie na poziomie 15 000 – 22 000 PLN brutto. Z kolei zarobki Digital Marketing Managera, który posiada zespół, zaczynają się od 20 000 PLN brutto i sięgają nawet 30 000 PLN brutto – w zależności od wielkości zespołu i organizacji.
Więcej niż praca
Eksperci pracujący w branży farmaceutycznej utożsamiają działania w swojej codziennej pracy z misją pomagania. Biorąc pod uwagę specyfikę działania firm produkujących produkty lecznicze, osoby reprezentujące owe organizacje czują, że biorą udział w polepszaniu jakości ludzkiego zdrowia lub nawet ratowaniu życia. Specyfika działania organizacji nie jest związana tylko z konsumpcjonizmem, lecz ze zmianą cudzego życia na lepsze.
Autor: Monika Wiśniewska | Senior Team Leader Life Sciences // devire
Szukasz sprawdzonej firmy rekrutacyjnej? Sprawdź rozwiązania rekrutacyjne i outsourcingowe Devire.
Szukasz pracy? Sprawdź aktualne oferty pracy.