Dlaczego kompetencje biznesowe są ważne dla kontraktora IT?

Próby oszustwa. Znaleźliśmy przypadki osób fałszywie twierdzących, że reprezentują Devire. Jeśli natkniesz się na podejrzane wiadomości (zwłaszcza wysyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej lub komunikatorów, takich jak Telegram lub Messenger), unikaj interakcji z nimi. Devire utrzymuje wysokie standardy prywatności i nigdy nie prosi o poufne informacje finansowe ani nie pobiera opłat od kandydatów do pracy. Jeśli masz wątpliwości czy wiadomość pochodzi od naszego pracownika skontaktuj się z nami.

Ukryj
  • Dlaczego kompetencje biznesowe są ważne dla kontraktora IT?

     

    Aby odnieść sukces w roli specjalisty IT na kontrakcie, ważne jest posiadanie silnych kompetencji biznesowych. Dzisiejsze firmy w dużej mierze polegają na technologii, a osoby, które potrafią dostarczać wydajne i skuteczne rozwiązania, są bardzo poszukiwane. Jednak przy stale zmieniającym się rynku pracy w branży IT nadążanie za najnowszymi trendami może być trudne. Kontraktorzy IT muszą mieć silne wyczucie biznesowe, rozumieć najnowsze trendy i osiągnięcia w branży, a co ważniejsze, muszą umieć sprzedać rozwiązania.

    Umiejętności biznesowe – co się na nie składa?

    Istnieje wiele różnych umiejętności biznesowych, których programiści potrzebują, aby odnieść sukces. Najważniejsze z nich to:

    1. Umiejętność efektywnego komunikowania się z zespołem nietechnicznym i klientami.
    2. Silne umiejętności zarządzania projektami.
    3. Doskonałe umiejętności analityczne i rozwiązywania problemów.
    4. Dogłębne zrozumienie najnowszych trendów technologicznych.
    5. Umiejętność pracy pod presją czasu i dotrzymywania terminów.
    6. Dobra umiejętność pracy w zespole.
    7. Doskonałe umiejętności komunikacji pisemnej i ustnej.

    Stale rozwijając i doskonaląc te umiejętności, specjalista IT będzie lepiej oceniany na rozmowach o współpracę czy biznesowych, co również przełoży się na wyższe wynagrodzenie.

    element dekoracyjny
    element dekoracyjny

    Kompetencje biznesowe w IT - dlaczego nie warto ich ignorować?

    W przeszłości najważniejszym czynnikiem decydującym o sukcesie w tej branży były twarde umiejętności techniczne. Jednak w miarę jak sektor IT staje się coraz bardziej złożony i konkurencyjny, umiejętności miękkie zyskują na znaczeniu. Eksperci pracujący na najbardziej dochodowych kontraktach potrafią rozwiązywać i wdrażać zaawansowane rozwiązania technologiczne, jak również opracowywać te rozwiązania z biznesem.

    Tu za przykład może posłużyć rekrutacja na stanowisko Software Architekta. W tym przypadku, oprócz znajomości technologii i systemów, komunikatywność jest wręcz niezbędną cechą tego eksperta. Rolą Architekta jest opracowanie często złożonego rozwiązania, które stanowi odpowiedź na potrzebę biznesową, a następnie zaplanowanie procesu jego wytwarzania oraz nadzorowanie procesu wdrożenia. Specjalista ten pełni niejako rolę łącznika między biznesem a zespołem IT. Rola ta wymaga zatem wysoko rozwiniętych kompetencji miękkich takich jak zdolności perswazji i negocjacji, czy umiejętność przedstawiania i sprzedawania rozwiązań technologicznych.

    Na które kompetencje biznesowe zatem zwrócić uwagę?

    Umiejętności miękkie są ważne na każdym etapie kariery zawodowej kontraktora IT. Ich doskonalenie może być opłacalną inwestycją. Z uwagi na to, że pracodawcy z branży IT przywiązują coraz większą wagę do kompetencji miękkich, eksperci, którzy stawiają na rozwój w tym zakresie, otrzymają bardziej profitowe oferty współpracy, niż ci, którzy tych atrybutów nie posiadają. O jakich cechach mowa? Na których warto skupić się w pierwszej kolejności?

    Znaczenie umiejętności organizacyjnych w branży IT jest nie do przecenienia. Szczególności w przypadku kontraktora IT efektywna organizacja własnego czasu pracy jest niezbędna do wykonywania usług w tym modelu współpracy.

    Branża IT w dużej mierze opiera się na pracy zespołowej, a zgrany zespół, który dobrze się ze sobą dogaduje, to często podstawa sukcesu. Dlatego właśnie umiejętności komunikacyjne są tak ważne w tym zawodzie – pomogą lepiej pracować w zróżnicowanym zespole.

    element dekoracyjny
    element dekoracyjny

    Aby zapewnić jak najlepszą obsługę klienta końcowego i wsparcie sprzedaży, specjaliści IT ściśle współpracują z innymi zespołami. Oznacza to, że nie są już tylko odizolowaną wyspą wiedzy, ale raczej jednym z elementów większej układanki. Ich rola jest bardziej konsultacyjna – pomagają innym działom dowiedzieć się, co należy zrobić z technologią, aby wszystko mogło funkcjonować jak najbardziej płynnie i efektywnie, a także wspierają inne zespoły w sprzedaży rozwiązania.

    Kreatywność jest ważna we wszystkich aspektach programowania. Nie chodzi tylko o kodowanie, a o wykorzystywanie tej umiejętności podczas znajdowania rozwiązań problemów lub naprawiania błędów, które wcześniej mogły zostać przeoczone przez innych. Kreatywność jest kluczowa na stanowiskach, które zajmują się projektowaniem interfejsu między użytkownikami a technologią, a więc dla UX/UI Designera czy Mobile Developera.

    Chcesz dowiedzieć się jakie możliwości daje IT Contracting? Sprawdź następujące publikacje:

    O Autorze

    Iwona Soroko-Pasiroska – Business Manager IT Contracting – opowiada za współpracę z kluczowymi partnerami Devire oraz dostarczanie kompetencji technicznych na kontrakty, jak również działania employer brandingowe do kontraktorów IT. Iwona ma ponad 15 letnie doświadczenie w sprzedaży usług dla biznesu. Swoją karierę zawodową rozpoczęła od sprzedaży rozwiązań reklamowych w wydawnictwie Murator. Następnie zajmowała się sprzedażą rozwiązań rekrutacyjnych i employer brandingowych m.in., w grupie Agora S.A.

    „Dlaczego kompetencje biznesowe są ważne dla kontraktora IT?” jest kolejnym artykułem naszej serii “IT Contracting – nowoczesna forma współpracy”. Sprawdź, jak Devire wdraża rozwiązania IT Contractingu wewnątrz organizacji.

    Zawsze szukamy nowych talentów, a dzięki naszej globalnej sieci kontaktów możemy pomóc Ci znaleźć idealny kontrakt. Sprawdź oferty pracy.